Sunday 12 November 2017

DIY: Mosaiigiga kandik

Mõnede projektide käsilevõtmiseks kulub mul ikka eriti palju aega. Blogiarhiivis kaevates tuli välja, et mosaiigiprügimäe reisiga üllatas C mind selle aasta jaanuaris. Ma tegelikult arvasin, et me käisime seal eelmise aasta sügisel, nii et polnudki kõige hullem. Hea seegi, et vähemalt samal aastal sain esimese projektiga ühele poole. Mosaiigipügimäest saad meenutuseks lugeda SIIT. Aga muidu näitan täna esimest nendest mosaiigitükkidest tehtud kandikut.

Ma arvan, et ma mõnes suvelaagris olen kunagi väiksena mosaiigiladumist katsetanud küll ja isa tehtut olen kõrvalt üsna lähedalt näinud ka aga ega ma muidu ennast oskajaks mosaiigiladujaks ei pea. Seetõttu valisingi esimeseks nö proovitööks kandiku. Sirgete servade ja nurkadega, mitte väga suure pindalaga- tundus üsna lihtne ettevõtmine. 
Ja tegelikult oli ka. 

Järgmisel suvel tahan mosaiigitükkidega katta ühe terrassile mineva ümmarguse abilaua plaadi. See saab olema õige pisut suurem töö aga selleks ma siin natuke väiksematega enne harjutangi.

Mosaiigiga kandiku tegemiseks läheb vaja:

Mosaiigitükke (Kui sul parasjagu sellist prügimäge lähemal või kaugemal pole, siis tegelikult müüakse samasuguseid mosaiigitükke ka kõikvõimalikes käsitöö- ja meisterdamispoodides. Prantsusmaal on suur valik näiteks Cultura's, Eestis olen kuulunud, et ehitusmaterjali- ja plaadipoed jagavad vahel purunenud plaate ja ülejääke isegi täitsa tasuta ära.)
Spetsiaalset mosaiigi tsementi 
Vett
Spaatlit
Svammi
Mosaiigilakki
Kandikut, kuumaalust, pildiraami, kasti, ehtelaegast... Eset, mida soovid mosaiigiga katta.
Kuna mul on mitme erineva kujuga mosaiigitükke, siis ladusin alustuseks mitu proovitööd, kuni leidsin, et see kõige viimane kuusnurkadega variant, võiks täitsa kenasti kandikuks saada. 
Muster on kasulik enne täpselt õiges mõõdus valmis teha ka seetõttu, et pärast kui tsemendiga tegelemiseks läheb, ei ole enam aega proovida ja mõtiskleda, et mispidi see nüüd parem oleks. Tsement kuivab üsna ruttu ja ümbertõstmised ei ole väga soovitatavad.

Enne tööle asumist puhastasin kandiku tolmust ja segasin vastavalt õpetusele kokku tsemendipulbri ja vee, nii et tekkis ühtlane, pigem vedelam, mass. Pintsli asemel on tsementi mugavam peale kanda näiteks plastmassist lusika/noa või väikese spetsiaalse spaatliga.

Sellest protsessist fotojäädvustust mul ei ole, sest tsemendiga mässamine on natuke liiga palju käsimääriv üritus, et vahepeal veel kaamera kätte võtta.
Hakkasin ühest kandiku servast peale, katsin aluse jupp haaval õhukese kihi tsemendiga ning ladusin mosaiigitükid sinna peale. Järgemööda sai nii terve kandik üsna ruttu kaetud. Pärast seda kandsin kihi tsementi ka mosaiigitükkide peale ja äärtesse, täites nii ilusti ära kõik vahed ja ääred, kuhu mosaiigitükkidest suuremad augud jäid. Tapeetimiseks mõeldud spaatliga oli väga hea ja mugav tsementi ühtlaseks ajada ning üleliigset eemaldada. 
Alguses jäävad kõik mosaiigitükid peaaegu täielikult tsemendikihi alla. Vastavalt paki peal olnud õpetusele pidin u 10 minutit ootama, enne kui sain niiske svammiga hakata üleliigset tsementi eemaldama. Mosaiigitükikeste õiged kujud hakkasid alles nüüd välja paistma. Kui kõik mosaiigitükid olid ilusti puhtad, ootasin järgmise päevani, enne kui kaitsva lakikihi peale kandsin. 
Kui lakk on kuivanud, ongi kandik valmis.

Minu oma hakkab esialgse plaani järgi elama majapidamisruumis ja mahutama kõikvõimalikku pesupesemiseks vajalikku. 
Bisous

No comments:

Post a Comment