Tuesday 16 January 2018

Kuidas ma kunstkarusnahast mantleid õmblema sattusin

Kui sa oled natuke pikemalt siinset blogi jälginud, siis ehk tead, et töötan hetkel ühes pisikeses õmblusateljees. Enamuse ajast tundub nagu oleksid meil küll võrdlemisi mitmekülgsed tööd ja tellimused aga suuremat pilti vaadates on tavalised argipäevad ikka üsna ühesugused. Nagu ühes ateljees ikka. 
Mida aeg edasi- mida kauem ma seal töötan, seda vähemaks jääb uusi õppimisi. 
Ühest küljest on see muidugi tore. See tähendab, et mul on juba hulganisti uusi oskusi aga samas on pideva arengu jaoks uued väljakutsed nii nii hädavajalikud. Nii et see on selline kahe otsaga asi ja tegelikult mõne teise postituse pikem lugu. 

Seekord räägin hoopiski kunstkarusnahast mantlitest. Umbes täpselt sellistest nagu nendelt allolevatelt piltidelt näed. 

Image associéeImage associée

Need fotod on küll internetiavarustest illustreerimiseks leitud aga umbes sellised mantlid ongi olnud alates selle uue aasta algusest mu põhitööks. Kapuutsiga, taskutega, nelja esikinnise ja üsna pika olemisega. 

Ma pole kunagi varem kunstkarusnahaga eriti kokku puutunud. Ei ole mu garderoobis rippunud ühtegi leopardimustrilist kasukat (kuigi mu emal vist oli?) ja ei ole ma ka kunagi pidanud seda materjali õmblema. 
Hiljuti saime me aga ühelt pikaaegselt kliendilt tavatu tellimuse- tal on vaja 100 kunstkarusnahast mantlit. Hoolimata sellest, et pea keegi polnud varasemalt sellisest materjalist kasuka õmblemisega kokku puutunud, võttis ülemus tellimuse loomulikult vastu. Ja andis selle ülesande siis suuremas jaos loomulikult mulle. Oota siis veel uusi väljakutseid, eks. 

Sellise kapuutsiga, taskute ja esikinnistega mantli valmistusprotsess koosneb 27st erinevast operatsioonist. Juurdelõikuse ja kontrolli/pakkimise jätame praegu mängust välja, sest nendega tegelevad teised inimesed. Minu jagu on suur ülejäänud enamus sellest 27st, mõned üksikud tööd on ühe mu kolleegi jagu. 
Mantli õmblemine saab alguse kunstkarusnahast tükkide overlokkimisest. Seejärel tuleb ühendada omavahel pea kõik voodritükid- õlaõmblus, brändisilt, varrukad, hooldusjuhend, küljeõmblused.... Kui vooder valmis, õmbled voodrikangast taskud kunstkarusnahast esi- ja tagatükkide külge, kinnitad esikinnised kõigepealt paremale esitükile, siis vasakule, seejärel seljaosale, siis lähed spetsiaalse masina taha ja ühendad omavahel parema esiosa kaks tükki, vasaku esiosa kaks tükki... jne jne. Ei midagi keerulist. Pärast esimest kümmet mantlit. 

Ühe mantli õmblemiseks kulub kolm tundi, misjärel näed sa ise ja suure tõenäosusega ka su kaugemad naabrid absoluutselt kindlasti välja nagu lumeinimesed. Ei mingit mütoloogilist olendit, võin aadressi anda, kus neid igal tööpäeval näha saab. 
Kunstkarusnahk ei ole just kõige nö puhtam materjal. Sa ei kujuta ette kui ääretult meeldiv on pärast mantli lõpetamist naasta näiteks hariliku puuvillase kanga juurde. Tegelikult ükskõik millise kanga juurde, millel pole oi-kui-tüütut omadust "karvu ajada". Mantli vooder on viskoosist, ja kuigi see on ikka oluliselt "puhtam" kangas, on sel jällegi sada teistsugust häda, nii et hariliku puuvillase õmblemine on pärast seda puhas! lust ja lillepidu. 

Kolm tundi, on muide tööstuslikus õmblusmaailmas ilmatuma pikk aeg. Selle ajaga jõuaks mõnda teist toodet sada tükki valmis teha ja jääks veel aega tass kohvi ka juua. Võrdluseks võin tuua näiteks sul praegu jalas oleva teksapükste paari, mille õmblemiseks kulub reeglina ei rohkem ega vähem kui 15 minutit. Kujutad ette! Mul kulub mõnel hommikul sellest kauem aega, et üleüldse midagi selga leida. Teksapükste õmblemine koosneb u 12 etapist ja neid peetakse rõivastemaailmas juba üsnagi aega ja osavust nõudvateks toodeteks. Sinna kategooria alla kuuluvad näiteks ka meeste triiksärgid ja loomulikult ülikonna pintsakud. 
Võid aimata, kui palju aega kulub ühe t-särgi õmblemiseks- väike vihje- kunstkarusnahast kasukad on totaalselt teises äärmuses.

Üldiselt mulle sellised erilisemad tellimused väga meeldivad. Isegi kui nad on hirrrrmsalt aeganõudvad. Ja natuke liiga "karvased" mu ilumeele jaoks. Mu ainuke hirm on, et see tellimus venib juunikuusse. Kolmekümnekraadises suves oleks ainult natukene halb kunstkarusnahast kasukaid õmmelda. Õudusunenägu oleks tabavam kirjeldus selle jaoks. 

Muide, tellimuse teinud klient, kes veetis meiega ateljees terve nädala mantli lõiget välja töötades, ei olnud veel kunagi näinud nii hämmingus nägusid kui me tegime, kuuldes, et need mantlid on muuhulgas mõeldud meestele siseruumides kandmiseks. Need samad, nendel ülemistel piltidel. Kapuutsiga. 

Ma ei tea keda sa võiksid nüüd elavalt ette kujutada- oma abikaasat, boyfriendi, venda, isa, onu, naabrimeest.... köögis kartuleid koorimas? elutoas telekat vaatamas? vannitoas hambaid pesemas? Mu kliendi meelest- no problem.  
👀

Bisous

No comments:

Post a Comment